LGS açılımı Liselere Geçiş Sistemi olan ve Merkezi Sınavla öğrenci alacak sosyal bilimler liseleri, fen liseleri, mesleki ve teknik anadolu liselerinin anadolu teknik programları ve özel program ve proje uygulayan ortaöğretim kurumlarına öğrenci seçmek amacıyla yapılan sınavdır. 8. sınıf öğretim programı esas alınarak düzenlenmektedir. LGS, sözel ve sayısal olmak üzere iki oturumdan ve çoktan seçmeli toplam 90 sorudan oluşmaktadır. Birinci oturum 75 dakika, ikinci oturum ise 80 dakikadır. Günümüzde T.C. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından “Sınavla Öğrenci Alacak Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav” olarak isimlendirilmektedir.
2023 LGS, 04 Haziran 2023 tarihinde yapılacaktır. Bilgiyi kullanma, okuduğunu anlama, yorumlama, ilişki kurma ve beceri temelli mantık muhakeme yeteneğini ölçen sorulardan oluşmaktadır. LGS’de başarılı olmak için kitap okumak, test çözme tekniklerine hakim olmak ve çok soru çözmek lazımdır. LGS çalışma dönemi emek isteyen bir dönemdir. Öğrencilerin başaracağına inanması gerekmektedir. Sınav günü yaklaştıkça stres, kaygı ve başaramama korkusu artmaktadır. Bu süreçte sınava girecek öğrencilerin çevresinden destek görmesi önemlidir. Çevresinden destek gören, anlaşıldığını hisseden öğrencilerin kaygıları azaldığı için sınav başarısı artmaktadır.
çalışırken dikkat edilmesi gerekenler aşağıda listelenmiştir.
LGS sözel; Türkçe, İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile İngilizce derslerinden oluşmaktadır. LGS sözelde toplam 50 soru yer almaktadır ve bu 50 sorunun 20 tanesi Türkçe sorusudur. Sözel derslerinde ağırlık katsayısı en yüksek olan ders de Türkçe dersidir. LGS Türkçe dersi dil bilgisi, sözcükte anlam, cümlede anlam, söz sanatları, yazım ve noktalama kuralları; parçada anlam ve anlatım bozuklukları konularından oluşmaktadır. Soru sayısı ve ağırlığı diğer sözel derslerinden daha fazla olan Türkçeye çalışmaya erken başlanmalıdır. Son zamana bırakılması halinde konuların yetişmeme riski vardır.
Sözel derslere çalışırken konular hızlı geçilmemelidir. Derinlemesine okunmalıdır. Bu sayede yeni bilgiler öğrenilecek ve bilinen bilgiler de pekiştirilecektir. Sözel derslerde başarılı olmak için kitap okunmalıdır. Konu çalışırken önemli yerlerin altının çizilmesi, kısa notlar alınması önemlidir. Bu notlar ve altı çizili yerler tekrarlar esnasında öğrencilere kolaylık sağlamaktadır. Konu çalışması bittikten sonra akılda kalanları bir deftere not etmek ve nottaki bilgileri kitaptaki bilgilerle karşılaştırmak gerekmektedir. Bu yöntem sayesinde bilgilerin ne kadarının öğrenildiği tespit edilmektedir.
LGS sözel çalışan adaylar, ders çalışmayı keyif alacakları bir hale dönüştürmelidir. Ders çalışmak için kesin şartları olmayan, ders çalışmayı eğlenceli hale getirebilen, otobüste veya yatağında uzanırken bile konu tekrarı yapabilen adaylar sınava daha iyi hazırlanmaktadır. Ders çalışırken teknolojiden yararlanılmalıdır. Öğrenilen bilgileri telefona not etmek, ses kaydı yapmak, internetten ders ve soru çözüm videoları izlemek gibi yöntemler çalışmayı hızlandırmaktadır.
LGS sözel çalışan adaylar ezber gerektiren konularla karşılaşmaktadır. Her adayın ezber yeteneği aynı değildir. Kimi aday kolay ezber yapabilirken kimi aday ezber yapmakta zorlanmaktadır. Ezber yapma konusunda zorlanan adaylar kodlama sistemlerini kullanmalıdır. Kodlama yaparak bilgileri daha kolay ezberlemek mümkündür. LGS çalışma döneminde önemli olan her adayın kendine uygun çalışma yöntemlerini belirlemesi, zamanını doğru kullanması ve bilgilerini kalıcı hale getirmesidir.
LGS sözel konularını bitiren adaylar test çözümüne ağırlık vermelidir. Sözel çalışırken alınacak kitaplar öğretmenlerin, uzmanların önerdiği kitaplar olmalıdır. LGS'ye 1-2 ay kala da deneme çözmeye ağırlık verilmelidir. Farklı kaynaklardan çok sayıda soru çözmek adayların soru türlerini öğrenmesini ve sınava hazır olmasını sağlamaktadır.
LGS’de adayların karşısına 20 adet matematik sorusu çıkmaktadır. Matematik sorularının sınav puanına katsayısı yüksektir. Çarpanlar ve katlar, kareköklü ifadeler, basit olayların olma olasılığı, veri analizi, üslü ifadeler, cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikler, üçgenler, eşlik ve benzerlik, doğrusal denklemler, geometrik cisimler ve dönüşüm geometrisi konularından oluşmaktadır. LGS matematik çalışmaya erkenden başlanmalı, son zamana bırakılmamalıdır.
LGS matematik çalışırken yeni nesil sorular çözmek önemlidir; fakat soru çözmeden önce konu çalışması yapılmalıdır. Konu anlatım kitapları ve videoları sayesinde konu çalışmak kolaylaşmıştır. Konu çalışmadan soru çözmeye başlayan öğrenciler soruları yapamamaktadır. Bu da LGS matematik çalışma motivasyonunu düşürmektedir. Konu çalışıp kazanım kavrama testleri çözdükten sonra yeni nesil soru çözümüne geçmek gerekmektedir. Çözülen soruların zorluk seviyesi de zamanla artırılmalıdır. LGS Matematik için soru çözerken zorlanılan sorulara ağırlık vermek gerekmektedir. Başarıya ulaşmanın yolu zorlanılan soruların üstüne gitmektir. Çözülemeyen LGS matematik soruları öğretmenlere sorulmalıdır. Çözülen soru sayısı zamanla artırılmalıdır. Özel ders veya kurslar aracılığıyla sınava hazırlanmak da mümkündür.
LGS'ye kısa süre kaldığında deneme çözmeye ağırlık verilmelidir. LGS'de zamanını doğru yönetebilen adaylar rakiplerinin önüne geçmektedir. Matematik denemesi çözerken süre tutmak önemlidir. Süre tutarak deneme çözmek adayların kendi hızını görmesini, zamanla artırabilmesini ve sınava hazırlanmasını sağlamaktadır. LGS matematik testinde yer alan matematik sorularının birçoğu geometrik şekiller içermektedir. Bu nedenle şekilli sorulara önem vermek lazımdır.
LGS matematik sorularında başarılı olmak isteyen adaylar kitap okumalıdır. Kitap okumanın sadece sözel derslere yararı olduğu düşüncesi yanlıştır. Kitap okumak stres seviyesini azalttığı ve anlama kabiliyetini geliştirdiği için LGS matematik için de önemlidir. Her gün 20-30 sayfa kitap okuyan adayların matematik sorularındaki başarısının arttığı gözlemlenmiştir. Kitap okumanın özellikle de LGS matematik yeni nesil soru çözümlerinde adayların işini kolaylaştırdığı görülmüştür.
LGS matematik için çalışma kaynağı alırken öğretmenlerin, uzmanların önerileri dinlenmelidir ve farklı yayınların kitapları alınmalıdır. Farklı yayınların sorularını çözmek yeni soru tarzlarını öğrenmeyi sağlamaktadır. Sınav başarısını artırmaktadır.
LGS İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük; Bir Kahraman Doğuyor, Milli Uyanış: Bağımsızlık Yolunda Atılan Adımlar, Milli Bir Destan: Ya İstiklal, Ya Ölüm, Atatürkçülük ve Çağdaşlaşan Türkiye, Demokratikleşme Çabaları, Atatürk Dönemi Dış Politika ve Atatürk’ün Ölümü ve Sonrası konularından oluşmaktadır. LGS'de ayırt edici derslerden biri olan İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük çalışmak için geç kalınmamalı, sınav hazırlık döneminde düzenli bir şekilde çalışılmalıdır.
LGS İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersine çalışırken not almak çok önemlidir. Not alarak çalışmak verimliliği artırmaktadır. Öğrenilen konuların unutulmaması ve tekrarlar esnasında kolayca hatırlanması için tutulan ders notlarına ihtiyaç duyulmaktadır. LGS İnkılap Tarihi dersi birçok konudan oluşmaktadır. Bu nedenle konulara çalışırken mutlaka konu özetleri okunmalıdır. İnternetten konu anlatım videoları izlemek de birçok adayın verim aldığı çalışma yöntemlerinden biridir. LGS İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi konu çalışması yaptıktan sonra test çözmeye geçilmelidir. Konu çalışmadan direkt soru çözmeye çalışan öğrenciler, soruları çözemedikçe moralleri bozulacağı için çalışma isteğini kaybedecektir. Bu nedenle soru çözmeden önce konu çalışılmalıdır. LGS İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük konularının iyi öğrenilmesi için bilgileri başkalarına anlatma veya kendi kendine sesli tekrar yöntemleri kullanılabilir.
LGS İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük çalışan her öğrenci kendi öğrenme stiline uygun ders çalışma yöntemini belirlemelidir. Dinleme, yazma, görme odaklı birçok öğrenme yöntemi vardır. Öğrenilen bilgilerin kalıcı olması için hikayeleştirme yoluna gidilebilir. Konuları hikayeleştirme, bilgilerin kalıcı olmasını sağlamaktadır. Çalışılan konularla ilgili belgesel ve film izlemek de yararlıdır. İzlenecek belgesel ve filmler uzmanların onayladığı, gerçek bilgiler içeren yapımlar olmalıdır.
LGS Fen Bilimleri testi; Mevsimler ve İklim, DNA ve Genetik Kod, Basınç, Madde ve Endüstri, Basit Makineler, Enerji Dönüşümleri ve Çevre Bilimi, Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi, Hücre Bölünmesi ve Kalıtım, Işığın Kırılması ve Ses konularını içeren 20 sorudan oluşmaktadır. Fen Bilimleri dersinin sınav puanına katsayısı yüksektir. Bu nedenle LGS çalışma döneminde erkenden fen bilimleri çalışmaya başlamak gerekmektedir.
LGS Fen Bilimleri çalışan öğrencilerin konuların mantığını kavraması ve analiz etmesi gerekmektedir. Fen bilimleri birbiri ile bağlantılı konulardan oluşan bir derstir. Bu nedenle LGS Fen Bilimleri çalışırken düzenli bir plan izlemek gerekmektedir. Öğrenilen bilgilerin kalıcı olması için mantığının kavranması gerekmektedir. LGS Fen Bilimleri konuları günlük hayatta gerçekleşen olaylarla ilişkilidir. Bilgileri yaşamdaki karşılıklarıyla ilişkilendirerek öğrenmek kalıcılığını artırmaktadır.
LGS Fen bilimlerinde adaylara yeni nesil sorular sorulmaktadır. Bu yeni nesil sorular öğrencinin bilgilerini mantığı ile yorumlayabilmesini bekleyen sorulardır. Yeni nesil fen bilimleri sorularına adapte olmak için bol bol test çözülmelidir. Test çözmek için alınacak kaynaklar uzmanların önerdiği, kaliteli kaynaklar olmalıdır. LGS Fen Bilimleri çıkmış soruların çözülmesi de sınav sonucunu olumlu etkileyecektir. Çıkmış soruları çözen adaylar LGS soru tarzını öğrenmektedir.
LGS’ye kaçıncı sınıfta başlanması gerektiği sınava girecek öğrencinin bilgi birikimi ve ders çalışmaya ayırabileceği süreye göre farklılık göstermektedir. Uzun saatler ders çalışabilen, 8. sınıfa kadar düzenli ders çalışmış olan öğrenciler sınava daha kısa sürede hazırlanmaktadır. Fakat ders çalışmaya fazla zaman ayırmayan, 8. sınıfa kadar çok fazla ders çalışmamış olan öğrenciler LGS’ye daha uzun sürede hazırlanmaktadır. Bu, 8. sınıfa kadar fazla ders çalışmamış olan adayları karamsarlığa düşürmemelidir. Ders çalışmaya 8. sınıfta başlayan fakat düzenli ders çalışan, emek veren ve başarılı olacağına inanarak LGS için azimle çaba gösteren adaylar sınavdan olumlu sonuç elde etmektedir. İstedikleri liseyi kazanabilmektedir.
LGS'ye hazırlanan öğrenciler her gün en az LGS'de karşılaşacağı kadar yani 90 soru çözmelidir. Çözülen soru sayısı zamanla artırılmalıdır. Konu çalışmayı bitirmiş, tüm konuları öğrenmiş olan adaylar soru çözümüne daha fazla vakit ayırmalıdır. Bu öğrencilerin günde 180 – 240 arasında soru çözmesi gerekmektedir.
Konu çalışmasını bitirmemiş olan öğrenciler soru çözmeye geçmek için acele etmemelidir. Adaylar bir yandan konu eksiklerini tamamlarken, bir yandan da çalıştıkları konuların sorularını çözmelidir. Soru çözümünü konu çalışması ile beraber yürüten öğrenciler, günde 60 – 100 arasında soru çözmelidir.
LGS’ye hazırlanırken kullanılan test kitapları ve denemelerin kaliteli olmasına, yeni nesil LGS soruları içermesine özen gösterilmelidir. Alınacak deneme ve soru bankaları öğretmenlerin tavsiyeleri doğrultusunda seçilmelidir.
Soru çözerken zor gelen dersleri bırakıp kolay gelen derslere yönelmek yanlıştır. Bu öğrencilerin eksiklerini görmelerini engellemektedir. Soru çözmedeki amaç başarıyı artırmaktır. Bu nedenle öğrenciler zorlandıkları derslere yönelik soru çözmeye ağırlık vermelidir.
Kaynak seçimi yabana atılacak bir konu değil ve önünüze gelen kaynağı satın almamalısınız. Kaynak satın almadan evvel işinde uzman olan kişiler ile iletişime geçmenizde büyük fayda olacaktır.
YKS Kaynak Önerileri içerisinde en önemli önerilerden biri de şu olacaktır: Videoları çözümlerin mevcut olması. Çünkü çözebildiğiniz sorular değil çözmekte zorluk çektiğiniz sorular önemlidir. Çözemediğiniz sorular da kitap aralarında çürümeye yüz tutmamalıdır. Çözemediğiniz soruları her zaman çözdüremeyebilirsiniz. Ama video çözümlü kaynaklar satın alarak rahatlıkla çözemediğiniz soruların video çözümlerini izleyerek sorunlarınızı en dibe indirebilirsiniz.
Günümüzde teknolojinin her alanda yer almasıyla beraber hayatın bir vazgeçilmezi haline gelen teknoloji, sınavlara hazırlık aşamasında da karşımıza çıkmaktadır. Özellikle dershane türünden kurumlarda eğitim almak istemeyip, evde rahat bir şekilde çalışmak isteyen fakat nasıl çalışacağını bilemeyen öğrenciler için teknoloji tabanlı eğitim modülleri karşımıza çıkmaktadır. Bu konuda sağlam bir hazırlık yapmak isteyen öğrenciler için kolaylık sağlayan Fikoç’un geliştirdiği yapay zeka destekli koçluk platformu sayesinde öğrenciler haftalık planlama yapabilir, soru, deneme ve kaynak takiplerini kolayca görebilirler. Tek tıkla Fikoç’una ulaşabilirler. Amaç sadece rehberlik hizmeti sunmak değil, çözüm odaklı olarak birçok öğrencinin eksiği olan taktik, motivasyon, planlama gibi komplike bir eğitim sunmaktır. TYT-AYT kaynak önerilerini öğrencinin düzeyine ve kaynakların kalitesine göre belirlenir. Böylece öğrenci düzeyi düşük ise çözemeyeceği yayını alıp çözemediği için motivasyon kırıklığına gitmemiş olur. Aynı şekilde öğrencinin seviyesi yüksek ise seviyesinden düşük kaynaklar çözüp kendini sürekli tekrar etmemiş olur. Bu iki durumda da öğrenci kazançlı çıkmaz. Bu nedenle Fikoç’a yönlenmek çok daha iyi olacaktır.