Önce herkesin bildiği gerçekleri açıklayalım: Ders çalışma programı, üzerinde çalışacağımız dersi ve ilgili konuyu kendi planlarımız doğrultusunda günlere ve saatlere böldüğümüz bir tür çizelge. Programlar hepimiz için farklı olabilir. Ders programları isteğimize göre haftalık, aylık veya yıllık hazırlanabilir. Ders programları genel olarak verimimizi arttırmaya ve planlı bir şekilde eğitim hayatına devam etmemize olanak sağlar.
Ancak unutmayın ki iyi bir ders çalışma programı her zaman kişiye özgüdür. Kişiye özgü bir ders çalışma sistemi iste ancak ve ancak deneye yanıla, o sıkıcı yöntemleri uygularken belirir. Yani başkalarının söylediklerine göre ders çalışmak size uygun olmayabilir, ancak hemen pes ederseniz kendi planınızı oluşturamazsınız.
Kendinizi Tanıyın.
Odak sürenizi, çalışma şeklinizi ve eksiklerinizi belirleyerek işe başlayın.
Hedefinizi ve Amacınızı Belirleyin.
Ders çalışma programını neye ulaşmak için oluşturuyorsunuz. Amacınız yıl sonunda belli bir başarı puanına mı ulaşmak? LGS ya da YKS gibi bir sınava hazırlanıyorsanız hedeflediğiniz dereceyi yapmak için mi çalışıyorsunuz? Bunları göz önünde bulundurarak bir program oluşturmalısınız.
Günlük Rutininizi Gözden Geçirin.
Okul, kurs ve temel ihtiyaçlar günlük hayatınızda ne kadar vaktinizi alıyor? Bunları 24 saatin içinden çıkarıp size kalan süreyi ders çalışmak üzere planlayın.
Mola Sürenizi Belirleyin.
Ders programı oluştururken mola süresini ayarlamak çok önemlidir. Eğer ihtiyacınız olandan az bir süre ayırsanız çabuk sıkılıp ders çalışmaktan uzaklaşırsınız. Mola süresini uzun tutmanız da dersten kopmanıza, odağınızın dağılmasına sebep olacaktır. İdeal olan 30-40 dakika çalışma sonrası, 10-15 dakika mola vermektir.
Saat Aralıklarını Kesin Bir Şekilde Belirlemeyin.
Saat aralıklarını çalışacağınız konuya ve çalışma şeklinize göre ayarlamalısınız. Eğer konuya yazarak çalışmanız gerekiyorsa çalışma süreniz uzayacaktır. Bu nedenle çalışacağınız konuyu ve çalışma şeklinizi net bir şekilde belirlemeli buna göre de çalışma sürenizi şekillendirmelisiniz.
Eksiklerinizi Belirleyin.
Özellikle eksiğinizin çok olduğu derslere ve konulara programınızda daha fazla yer verin. Bu durum sıkılmanıza sebep oluyorsa zorlandığınız dersin hemen ardından iyi olduğunuz derse yer vererek programınızı oluşturabilirsiniz.
Gün İçinde Kaç Derse Çalışacağınızı Belirleyin. Tüm gün tek derse ayırmayın. Aynı şekilde tek bir gün içinde 5-6 farklı derse de yer vermeyin. İdeal olan günlük 2 ila 3 derse çalışmaktır.
Ders çalışma programlarına duyduğumuz gereksinimin en temel nedenleri verimlilik ve planlı olmak. Eğitim hayatımızın dışında günlük işler, iş kariyeri ve birçok farklı çalışma gerektiren durumlarda da planlı bir program, hayat kurtarıcı olmaktadır. Üzerinde çalışacağımız konuları haftalık, aylık veya yıllık olarak detaylı bir şekilde kendi içinde başlıklara ayırarak planlarımızı yaparız. Bu sayede çalışmayı ne zaman ve ne şekilde yapacağı konusu aklımıza takılmadan ilerlemiş oluruz.
Eğitim hayatınızda düzenli ders çalışmak büyük önem taşıyor. Ders çalışmanın önemini dikkate alarak iyi bir program hazırlamak, başarılı bir öğrencilik hayatı için olmazsa olmazdır. Hazırlayacağınız iyi bir ders programı sayesinde notlarınızı ve büyük sınavlardaki derecenizi yükseltebilirsiniz. Verimli ve planlı bir öğrenci hayatı için ders çalışma programınıza ihtiyacınız olacak.
Plan oluşturma aşaması ders çalışmanın belki de en zor basamağıdır. Bunu düzene oturtan kişilerin zorluk çekme olasılığı oldukça düşmektedir. Daha çok tecrübe edinmiş eğitim koçlarından yardım alınmalıdır.
Günümüzde teknolojinin her alanda yer almasıyla beraber hayatın bir vazgeçilmezi haline gelen teknoloji, sınavlara hazırlık aşamasında da karşımıza çıkmaktadır. Özellikle dershane türünden kurumlarda eğitim almak istemeyip, evde rahat bir şekilde çalışmak isteyen fakat nasıl çalışacağını bilemeyen öğrenciler için teknoloji tabanlı eğitim modülleri karşımıza çıkmaktadır. Bu konuda sağlam bir hazırlık yapmak isteyen öğrenciler için kolaylık sağlayan Fikoç’un geliştirdiği yapay zeka destekli koçluk platformu sayesinde öğrenciler haftalık planlama yapabilir, soru, deneme ve kaynak takiplerini kolayca görebilirler. Tek tıkla Fikoç’una ulaşabilirler. Amaç sadece rehberlik hizmeti sunmak değil, çözüm odaklı olarak birçok öğrencinin eksiği olan taktik, motivasyon, planlama gibi komplike bir eğitim sunmaktır.
İyi bir plan sizin yaptığınız plandır. Çalışmaya nedenleriniz ile birlikte karar verdikten sonrası sadece neyi ne zaman yapacağınıza kalıyor. Burada uzun uzadıya formül vermeden genel bir çerçeve çizeceğim. Herşeyden önce “Günde 10’ ar dakikalık aralarla 3 saat ders çalışacağım” demek de bir plandır. Fakat böyle bir plan karşımıza hangi dersi çalışacağınız ve hangi konuları ne zamana kadar yetiştireceğiniz gibi sorunları çıkarır. O halde ne kadar çalıştığımız kadar ne çalıştığımız da önemlidir. Bu noktada plan sizi büyük bir tehlikeden de koruyacaktır. Sınava hazırlanan öğrencilerin büyük bir kısmı plansız çalışırken uzun süre çalışmalarına rağmen hep aynı dersleri çalışırlar. Bu da genellikle sevdikleri veya yapabildikleri derslerdir. Vicdanen kendilerini rahatlatmalarına veya sorulduğunda ders çalıştıklarını söylemelerine rağmen aslında yeterli bir çalışma değildir bu. Örneğin Türkçe Matematik alanında bir öğrencinin ders çalışmak için masaya oturduğunda hep Türkçe, Edebiyat, Tarih ve Coğrafyayı çalışırken Matematik ve Geometriden uzak durması gibi. Oysa matematik çalışmadan sınavı kazanmak olası değildir. Özetle ne kadar çalıştığınız kadar neyi çalıştığınız da önemlidir.
İnternet üzerinden sayfalara erişim yapılarak araştırma yapmanızın faydası olacaktır. Kendinize uygun gördüğünüz koçlardan yardım alarak kişisel ders planınızı oluşturmanız çokta uzakta değil. Online olarak kolayca erişim sağlayabilirsiniz.
Fikoç ile hemen iletişime geçerek, verimli ders çalışma programı detayları ve sınav hazırlık performansını nasıl kolaylaştıracağınızı planlamaya başlayabilirsiniz.
İş burada Rehber öğretmenlerine, eğitim koçlarına düşüyor.
Öğrencilere nasıl öğreneceklerini öğretmek, onlara içerik öğretmek kadar önemlidir!
Peki neden eğitim koçundan destek alınmalıdır bir inceleyelim;
Haftalık Ders Çalışma Planı Nasıl Yapılır?
Özellikle sınava hazırlanma sürecinde olan öğrencilerin iyi bir ders çalışma programına ihtiyacı vardır. Bir öğrenci olarak bunu yaparken hem kendinizi hem de gireceğiniz sınavı iyi çözümlemeniz önemlidir.Böylece ne kadar çalışmanız gerektiğini, hangi konulara yoğunlaşmanın önemli olduğunu ve çözmeniz gereken soru sayısını planlayabilirsiniz.
Haftalık ders çalışma programı hazırlamanın ilk adımı kesinlikle kendinizi iyi tanıyor olmanızdır. Günde kaç soru çözeceğinizi bir derse ne kadar zaman ayıracağınızı iyi bilmeniz gerekiyor. Böylece haftalık ders çalışma programınıza uçuk rakamlar yazmazsınız.
Soru çözme ya da ders çalışma sürelerinde adım adım ilerleyebilirsiniz. Örneğin ilk 3 hafta 35 soru çözdüyseniz gelecek hafta soru sayısını 45’e çıkarabilirsiniz. Aynı durum ders çalışma süreleriniz için de geçerli.
Programınızın temelinde konuları öğrenmek olmalıdır. Daha sonra konu tekrarlarına ve soru çözümlerine yer verebilirsiniz. Eksik olduğunuz konulara öncelik vererek bildiğiniz konularla devam edebilirsiniz. Konular derslere göre eşit dağılmış halde olmalıdır. Türkçe’deki bütün konuları bitirip matematiğe geçmemelisiniz. Bu Türkçe’de öğrendiklerinizi unutmanıza neden olacaktır.
Çalıştığınız dersten sonra soru çözümü yaparak öğrendiklerinizi pekiştirmelisiniz. Hangi dersi çalıştıysanız o dersten sonra o dersin sorusunu çözmelisiniz. Zorlandığınız konularda soru çözebilirsiniz.
Sadece soru çözmek yeterli olmaz. Bu yüzden haftada 1 kere deneme sınavı çözmelisiniz. Programınızda gerçek bir deneme sınavıymış gibi bu deneme sınavına bir saat ayırmalısınız.
Kitap okumak soru çözme hızınızı arttırır ve Türkçe’de size yardımcı olur. Bu yüzden ders çalışma programınızda en az 1 saat kitap okumaya zaman ayırmalısınız.
Çok fazla ders çalışmak için kendinize acımasızca davranmayın. Bu büyük bir hatadır. Ders çalışmanın verimliliğini düşürür. Kendinize dinlenme ve gezme molaları da planlamalısınız.
Bazen çıkan acil işler ve yaşanan isteksizlikler programınızın aksamasına neden olabilir bu durum sizi demoralize etmemeli. Aksayan bölümü geçerek kaldığınız yerden devam edebilirsiniz.
Planli-calisma 2 Gün içinde rutin eylemleriniz ve etkinlikleriniz dışında ders çalışmak için ayıracağınız süreyi sağlıklı bir biçimde belirlemelisiniz. Okul, etütler, yol, yemek gibi tüm etkinlikler çıktıktan sonra kalan zaman ders çalışma zamanıdır. Bu aynı zamanda sizin hazinenizdir, ki bunu hoyratça harcayamazsınız. Bu süre belirlendikten sonra bu sürenin ne kadarının konu anlatımına, ne kadarının soru çözümüne ne kadarınınsa tekrarlara ayrılacağı sorunu belirir. Bu da kişiden kişiye ve konudan konuya göre değişir. Eğer ciddi anlamda bir bilgi(konu) eksiğiniz olduğunu düşünüyorsanız önceliğiniz mutlaka konu anlatımı olmalıdır. Sadece günde 100 soru çözme hedefi koydunuz diye konu eksiğiniz varken tutup da soru çözmek gerçekçi bir tutum olamaz. Konu eksiğinizin az olduğunu düşünüyorsanız o halde bol bol soru çözümü yapmalısınız. Bu ikisi arasındaki denge değişse de değişmeyecek tek unsur tekrarlarınız olmalıdır. Öğrenmenin gerçekleşme yolu tekrardır. Başarılı olmak isteyen bir öğrencinin en belirgin özelliği tekrar yapmak konusundaki özenidir.
Günlük çalışma saatlerini planlamanın bir diğer önemli unsuru da hedefinizin bağlı olduğu alandır. Örneğin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık veya Psikoloji hedefleyen bir öğrenci için sınav puanı içinde Türkçe/Edebiyatın etkisi % 40’tır. Bu öğrenci için Matematik % 28, Geometri % 7, Coğrafya 1 sınavı dahil toplam Sosyal Bilimlerin etkisi % 20 ve Fen Bilimlerinin etkisi % 5’tir. Bu demek oluyor ki bu öğrencinin önceliği Türkçe/edebiyat ve Matematik/Geometri olmalıdır. Sadece bu konuların öğrenci için önemi % 75’tir. Bu öğrencinin Matematik ve Edebiyattan hatta sosyal bilimlerden eksiği varken Fen Bilimleri çalışmasının doğru olmayacağı bellidir. Yine yukarıda belirtildiği gibi Matematik’ten ciddi eksiği varken sürekli Türkçe/edebiyat çalışmasının da sonuçları öğrenciyi memnun etmeyecektir. Konu anlatımı çalışırken elinizde mutlaka bir başucu kaynağı olmalıdır. Bu yayın bir kitap olabileceği gibi dergi de olabilir; önemli olan yayının kalitesidir.
Ders çalışma süreleri planlanırken süre 45-50 dakikayı geçmemelidir. Bu sürenin sonunda mutlaka ara verilmelidir. Bu konuda yapılan 2 tipik hata vardır. Biri, sürenin gereğinden fazla uzun veya kısa tutulmasıdır. Hoşlandığınız bir dersi gereğinden fazla uzun tutarken, sevmediğiniz dersin süresini kısaltmanız olası bir hatadır. Özellikle 30 dakikanın altına inen ders çalışma süreleri yetersizdir. Diğer bir hata da verilen aralar sonunda tekrar derse dönememektir. Arada yapılan etkinliğe göre ders çalışmanın ertelenmesi çok sık karşılaşılan bir durumdur. Bu noktada öğrencinin öz disiplin sahibi olarak kendisini derse yönlendirebilmesi gerekir.
Konu tekrarı , günlük olabileceği gibi uzun bir süreyi de kapsayabilir. Fakat o gün öğrenilen konuların tekrarı mutlaka yapılmalıdır. Bunu yapmazsanız o konuyu tekrar öğrenmek için harcayacağınız çaba tekrar ederken harcayacağınızdan çok çok daha fazla olacaktır. Kolay unutan öğrencilerin akşam eve gelir gelmez, hafızası iyi olanların ise yatmadan önceki yarım saatlik bir dilimde günlük tekrar yapması faydalı olacaktır. Tekrar etmek sizi “Çalışıyorum ama yapamıyorum” handikabından kurtaracaktır. Tekrarlarınızı haftalık ve aylık olarak da yapmalısınız. Haftalık veya aylık olarak o dönemde ne öğrendiğinizi, öğrendiklerinizin daha önceki öğrenmeleriniz ile ilişkilerini kendinize hatırlatmalısınız.
Soru çözümü sizin için yardımcı bir öğrenme yolu olmalıdır. Çözdüğünüz soru sayısına göre sınavı kazanmayacaksınız, sınavda çıkan soruları çözdüğünüz oranda bu hedefe yaklaşacaksınız. Soru çözme hedefiniz sınav hedefinizle paralel olmalıdır. Çalışma saatleri için verdiğimiz örnekteki öğrenci için eğer bir hedef söz konusu ise bunun günde 30’ar Türkçe ve Matematik, 15 Sosyal ve 10 Fen Bilimleri olması gibi. Yine rehber öğretmenlere en çok sorulan soruların başında “Sınavı kazanmak için kaç soru çözmeliyim?” sorusu gelir. Bu sorunun net bir yanıtı yok. Fakat öğrenci için doğru olan soru sayılarını da çalışması gibi arttırmasıdır. Başlangıçta günde 100 soru ile başlarken sınava doğru bu sayının 400-500 aralığına yükselmesi beklenir. Yine çözülen soruların yanıtlarını incelemek, en az soru çözmek kadar önemlidir.
Kitap okumak kimi öğrenci için gereksiz veya önemsiz bulunurken, kimileri içinse ders çalışma sürelerinden çalınarak yapılan ve günde 3-4 saati alan bir etkinliktir. Son yıllarda yapılan sınavlarda okuduğunu anlama üzerine hazırlanan soruların sayısında hayli artış vardır. Bu nedenledir ki sınav süreleri ciddi problem haline gelmiştir. Özellikle YGS sınavında adaylara verilen 160 dakika uzun paragraf sorularını da içeren 160 soru için kısıtlı bir zaman dilimidir. Mutlaka ki kitap okunmalıdır ama planlama yapılırken okumaya günde 40 dakikadan fazla zaman ayrılması diğer yaşam etkinliklerini veya ders çalışmalarınızı sekteye uğratacaktır. Kitap okurken de zaman zaman okuma hızınız konusunda çalışmalı, okuduğunuz metinleri dil ve anlam yönünden eleştirebilmelisiniz.
Uyku ve beslenme plan yapılırken üzerinde durulması gereken bir diğer önemli hususlardır. Genelde öğrenciler bu 2 durumun ciddiyeti üzerinde pek durmazlar. Aşırı veya az uykulu olmak, kahvaltısız güne başlamak tipik hatalardır. Oysa ki uyku ve beslenme vücudun güne hazır hale gelmesini sağlar. Az uykuluyken öğrendiklerimiz zihnimizde ye etmezken aşırı uykuyla da değerli vaktimizi harcamış oluruz. Günde ortalama uyku süresi 7-8 saat aralığında olmalıdır. 8 saati kesinlikle geçmemelidir. Kahvaltı yapmak, bütün besin türlerinden dengeli bir biçimde tüketmek, bol bol sebze ve meyve yemek, fastfood ve aşırı çay kahve tüketiminden uzak durmak hem sağlıklı bir ruh ve beden yapınız olmasını sağlayacak hem de sınav kaygınızı kontrolde de size yardımcı olacaktır.
Ders Çalışma Planına düzenli bir şekilde uyulduğu takdirde işe yaraması kaçınılmaz olacaktır. Her şeyin düzenli bir şekilde yapılması başarıyı eksik etmez. Programa eksiksiz uymak verimliliği arttırıcı unsurlardan biridir. Çalışırken ders sıralamasının bir sözel, bir sayısal olmasına dikkat edin. - Ders çalışırken her 45 dakikada bir 5 dakikalık kontrol tekrarı yapıp, 10 dakika dinlenin. - 10 dakikalık molalar sırasında zihninizi dinlendirecek faaliyetlerde bulunun; ancak televizyondan ve bilgisayardan uzak durun.
Eğitim hayatı dışında da tüm işlerinizde öncelik belirleme, hem zaman yönetimi hem de verimlilik konusunda size büyük katkı sağlar. Eksik olduğunuz dersi ve ilgili konusunu iyi analiz etmeniz gerekmekte. İyi bir analizin ardından eksik olduğunuz veya daha da gelişmek istediğiniz ders ve konuları belirleyip programda bu derslere öncelik vermeyi deneyin. Bir haftaya ilgili dersten daha fazla koyun ya da diğer derslere göre o dersi daha uzun saat dilimlerine yerleştirin.